Friday, April 24, 2015

Hub, Switch & Router

Hub, Switch dan Router Ditetapkan Fungsi tiga peranti - Hub, Switch dan Router - Adalah berbeza antara satu sama lain, walaupun ada ketika ia digabungkan menjadi peranti. Jadi yang mana satu berapada dalam sistem rangkaian anda?


Hub
Adalah Penyambungan yang biasa digunakan dalam rangkaian. Hub biasanya digunakan untuk menyambung segmen di dalam LAN. Apabila paket tiba pada satu port, ia disalin ke port yang lain supaya semua segmen LAN boleh melihat semua paket.

Switch
Dalam rangkaian, peranti yang menapis dan menghantarnya paket di antara segmen LAN. Switch beroperasi pada lapisan pautan data (layer 2) dan kadang-kadang lapisan rangkaian (layer 3) dalam Model Rujukan OSI dan menyokong mana-mana protokol paket. LAN yang menggunakan switch untuk menyertai segmen untuk menghidupkan LAN atau, dalam hal suatu rangkaian Ethernet, Ethernet LAN dihidupkan.



Router
Peranti yang mengalihkan(route) paket data di sepanjang rangkaian. Router disambungkan kepada sekurang-kurangnya dua rangkaian, biasanya dua LAN atau WAN atau LAN dan rangkaian ISP.s itu. Router terletak di pintu masuk, tempat-tempat di mana dua atau lebih rangkaian menyambung. Router menggunakan header dan forwarding table untuk menentukan jalan yang terbaik untuk menghantar paket, dan mereka menggunakan protokol seperti ICMP untuk berkomunikasi antara satu sama lain dan mengkonfigurasi laluan terbaik antara mana-mana dua pasukan.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...